dagslägesuppdatering

Likt en smågodispåse en lördag, är mitt liv ett ihopplock av både goda och mindre goda saker just nu. Lite ströjobb här, lite bortlängtan där, lite kompishäng och lite ont i magen. Jag går och känner efter om den (om så bara lite) kommit ännu; känslan att "det här är det jag vill bli. Det här ska jag sträva efter." Jag vet, det tar tid, jag vet. 
Egentligen vill jag ju bara att någon ska ta tag i mig och säga till mig exakt vad jag kommer att älska. Vem hade inte velat möta en sådan person? Men jag vet, det är inte så det funkar, jag vet. 
Det är (förlåt till mig själv) faktiskt lite enerverande att inte ha en aning vart en är på väg. Ett helt såkallat "sabbatsår" har enligt mig varit otänkbart. Däremellan har jag dock smakat på ordet och dess innebörd och insett att det är nog ganska vettigt. Just nu känns det ganska vettigt. 
Jag ser vad jag går för nu på ett helt annat plan. Det här med att sätta igång projekt och hålla sig sysselsatt är inte ett dugg relevant när deadlines och betygshets ständigt hänger över en, men däremot nu. Känna in, leta nytt, testa nytt och våga tänja gränser har jag insett nu är vad ett "sabbatsår" handlar om. Så vettig grej, ju. 
Med andra ord: statusen på min efter-studenten-förvirring är fortfarande densamma. Nästan. Bara det att jag nu landat lite mer på riktigt i tanken att det är okej. 
viktigt från min synvinkel | |
Upp